Liedorp

Nico Liedorp (1950-2012)

Kunst in staal

Nico Liedorp had meer dan 30 jaar een grote voorliefde voor roestvaststaal en maakte het tot uitgangspunt van zijn beeldhouwwerk. Na zijn studie aan de kunstacademie van Breda en Rotterdam, richtte hij zich op monumentale abstracte staalsculpturen. Maar ook gebruiksvoorwerpen, awards en relatiegeschenken vormden een onderdeel van zijn werk.

Deze meester in polijsttechnieken was gefascineerd door de vele mogelijkheden van RVS. Met name vanuit zijn atelier in Dordrecht, en later vanuit Nuenen, legde hij veel contacten met mensen uit de staalwereld. Hij onderzocht de mogelijkheden van het materiaal en vormde het in zijn atelier om tot geometrische vormen, die in interactie staan met hun omgeving. Soms bleef het bij hele kleine beelden, andere keren vervaardigde hij metershoge staalsculpturen, maar de monumentale kracht was altijd aanwezig.
De kracht van staal en eenvoud

De stalen kunstobjecten die Nico als professioneel beeldhouwer maakte, kennen weinig beperkingen en passen in elke omgeving. Het zijn krachtige, tijdloze beelden die samengaan met de plaats waarin ze staan. Staal is solide, neutraal, duurzaam en vraagt weinig onderhoud. Een belangrijke eigenschap is ook de helderheid van dit materiaal. Het neemt kleur en licht in zich op. De omgeving komt als het ware in het object terug.

De abstracte sculpturen ogen robuust en statisch, maar schijn bedriegt. De kracht van hun eenvoud zit zowel in het materiaalgebruik als in de vorm. Naast de interactie tussen de beelden en hun omgeving, ontstaat er ook dynamiek door de manier waarop de geometrie is toegepast. Nico wist als geen ander de mogelijkheden van geometrische vormen, de cirkel, de driehoek en het vierkant, op een speelse manier toe te passen. Door het effect van het lijnenspel, de vlakverdeling en het gewicht van de afzonderlijke elementen in het object is er altijd 'beweging'. Hierdoor zijn de beelden altijd intrigerend, verre van statisch en van alle kanten spannend.
De meeste objecten zijn ook écht dynamisch. Er zijn beelden die door de wind of een lichte aanraking bewegen. In alle gevallen vinden ze na beweging hun oorspronkelijke stand weer terug. Dus vanuit welke hoek men een object ook bekijkt, het levert telkens weer een ander, dynamisch beeld op.

Expositieperiode
Nog niet bekend.