Roelofs

Rinus Roelofs (1954)

“Bepalend voor mijn kunst is mijn fascinatie voor mathematica. Beter geformuleerd mijn fascinatie voor mathematische structuren. Overal in het dagelijkse leven komen we ze tegen. Het toepassen van deze structuren voor visuele uitbeelding is zo normaal dat wij het niet eens meer als mathematisch waarnemen. Het bestuderen van hun eigenschappen en het doorgronden van hun samenhang roept vragen op die de aanzet van interessante artistieke ontdekkingen kunnen zijn”.

Rinus Roelofs studeerde aanvankelijk toegepaste wiskunde (Techn.Hogeschool Twente). In die periode ontstond de belangstelling voor het werk van Escher en van Leonardo da Vinci. Na enige jaren werd de overstap gemaakt naar de Kunstacademie: de AKI in Enschede. Na zijn afstuderen aan de academie verschoof de belangstelling steeds meer in de richting van de wiskunde; structuren werden het hoofdonderwerp van zijn werk. Toen hij een door hem bedachte methode om op eenvoudige wijze koepels te kunnen bouwen ook bij Leonardo da Vinci terug vond was de stap definitief gezet naar de combinatie van wiskunde en kunst. De werken van M.C. Escher en Leonardo da Vinci vormen daarbij zijn belangrijkste inspiratiebronnen. Hun schetsboeken geven inzicht in hun manier van denken. De denkstappen in de ontwikkeling naar hun uiteindelijke werken zijn daarin vastgelegd. Rinus Roelofs nam deze werkwijze over. In aantekenboeken legt hij zorgvuldig het proces en de resultaten van zijn beeldende onderzoek vast. Steeds meer probeerde hij ook dit proces voor anderen zichtbaar te maken.
Escher toonde aan dat er vele vormen van tegels zijn waarmee een vloer bedekt kan worden. Hij liet zien dat men de tegels door vervorming zo veranderen kan dat ze daarna precies weer in elkaar passen. Vierkanten worden hagedissen en hagedissen worden zeshoeken en alle vormen passen precies in elkaar. Hoe is het Escher gelukt een vloeiende verbinding te maken tussen vierkanten en zeshoeken? Het omvormen van de ene vorm naar de andere heeft ook Leonardo da Vinci met zijn polyedertekeningen in "De Divina Proportione"gedemonstreerd. De door hem gepresenteerde omvorming is soortgelijk aan de mathematische transformatie waarmee men uit een polyeder de daarbij behorende stervormige lichamen ontwikkelt.
Roelofs: "Artistiek onderzoek van deze soort voeren mij meestal tot voorlopige ontwerpen van sculpturen die dan met allerlei materialen zoals papier, hout, metaal, acryl etc. gemaakt kunnen worden. Alles begint met verbazing, met de wens te begrijpen wat je ziet. Het beantwoorden van al die vragen leidt tenslotte tot nieuwe ideeën en nieuwe ontwerpen. Sinds ik de computer als mijn belangrijkste schetsboek gebruik breng ik deze ideeën eerst als beelden op mijn beeldscherm tot realiteit. Dan beslis ik wat de volgende stap naar een fysieke realiteit zal zijn. Een gerenderd beeld, een animatie of een 3D-model, ontstaan door de CNC Frees, door lasersnijden of door de "Rapid Prototyping Technologie". Tegenwoordig kunnen daarvoor veel technieken en ook materialen toegepast worden. Maar uiteindelijk komt dat alles voort uit mijn fascinatie voor mathematische structuren".
Sinds 2003 is hij een vaste deelnemer aan Bridges Conference. Het jaarlijkse congres dat zich richt op de relatie van kunst en wetenschap. In dat kader schrijft hij artikelen over zijn beeldend onderzoek. Op het congres zelf wordt naast het uiteindelijke werk ook het ontstaansproces belicht. (Tekst door 15a naar tekst Rinus Roelofs)

Expositieperiode
April tot en met oktober 2016