Witte

Anneke de Witte (1957)

Woont en werkt in Amsterdam. Volgde de opleiding tot beeldend vormgever aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch. Maakt beelden van metaal, brons, aluminium, hout, keramiek, meestal in een combinatie met twee van deze materialen.

Een belangrijk thema in haar werk is “eilanden”. Opgerezen uit de zee hebben eilanden eeuwenlang onze verbeelding geprikkeld, van paradijselijk toevluchtsoord tot plaats voor verdoemden, waar zee en land elkaar ontmoeten, kwetsbare maar ook rotsvaste rustpunten, omgeven door een stroom van energie (de oceaan). Werelden op zichzelf.

Bij de eilandbeelden wordt het onderwaterdeel zichtbaar gemaakt. Het onderwaterdeel vertelt over de oorsprong, de beweging vanuit de duisternis naar het licht, het vormt als het ware de sokkel. De waterspiegel vormt de draaglijn. Het mysterie van het onzichtbare gedeeltelijk onthuld. Vormen als rotsen, wortels en geweien refereren aan mythen, gemoedstoestanden en andere mogelijke zeggingskrachten van de natuur.
Sommige eilanden lijken open, andere juist hermetisch gesloten. Sommigen lijken te dansen en tonen een verstoring van het eeuwige onveranderlijke zoals bij Dance of the Islands. Voor alle geldt dat zij het onderbewuste weerspiegelen alsook de onberekenbare en geheimzinnige kant van de natuur.

Het beeld 'Nine Stones, they dance around noon' is geïnspireerd op de stenen cirkels uit de oudheid. In Groot-Brittannië worden meerdere cirkels met de titel 'Nine...' aangetroffen ) Nine Stones, Nine Maiden, Nine Ladies). Het woord 'Nine' is hier niet het getal negen, maar staat voor het begrip noon, wat middaguur betekent. Volgens oude volksgeloven wordt verteld dat de stenen rond het middaguur kunnen gaan dansen. Het lijkt een mythe, maar mythes zijn ook hier gebaseerd op de werkelijkheid. Rond twaalf uur gaat de zon over van oost naar west en de schaduwen veranderen mee. Het lijkt of de stenen zich bewegen. Soms is de tijd zichtbaar.
(bron website Anneke de Witte)

Expositieperiode
Nog niet bekend