Sy

Hartmut Sy (D)

Prikkelend zijn de beelden van de Berlijnse beeldhouwer Hartmut Sy (1962). Vierkante roosters, blokken, kinderkopjes lijken tuimelend en zwevend in elkaar te storten. De dynamische schikking van rechthoekige, vierkante of L-vormige vormen wekt een chaotische indruk. Bij nadere beschouwing toont zich een harmonische ordening die ontroert.

Beweging om te zetten in een sculptuur en de zwaartekracht op te heffen zijn de thema’s. “Daarmee experimenteer ik “zegt de kunstenaar. “Zwaar lijkt plotseling licht en licht zwaar. Het kan weken duren voordat een sculptuur is gerealiseerd. Soms is de basis voor het achterliggende idee wel duidelijk, maar de technische uitvoering nog niet”.

Met werken als “Piete “2005, “Hommage an Giacometti”(1998) en “Hommage an Max Bill”(2009) plaatst Sy zich bewust in de traditie van het klassiek moderne. Titels als “Giraffe” (2003) of “Blumenstrauss” (2009) doorbreken de abstracte lijn.
Consequent laat de kunstenaar zijn ruimtelijke vormentaal sinds 1997 ook in zijn grote sculpturen zien. De lijn in dit intussen 20 jaar durende artistieke arbeidsproces wordt door het tot buiten Duitsland bekende beeldhouwers echtpaar Brigitte en Martin Matschinsky-Denninghoff beschreven als: “Nuchterheid en poëzie, nauwkeurigheid en vrijheid vormen in het werk van Hartmut Sy een volledig natuurlijke synthese.”

Expositieperiode
April tot en met oktober 2016